неделя, 9 декември 2012 г.

Малко по-особено място във фламандското изкуство заема Адриан Брауър


Малко по-особено място във фламандското изкуство заема Адриан Брауър (ок.1605-1638г.). Той живописвал само малки картини картини из селския живот и пейзажи .Решаващ  във формирането на  Брауър като художник бил собствения му опит. Някои пейзажи на Брауър са живописни с такъв широк замах  на четката, какъвто през 17в. са си позволявали само Халс и Веласкес. Настроението на пейзажите  отговаря на жанровата му картини.   Природата е изобразена така, фаянс както би я видял умореният от безделие посетител на кръчмите, когато късно вечер се прибира в къщи ; покрито с тъмни облаци небе, самотна месечина, грозящ мрак  м/у дърветата. Пръв Брауър  е подчертал тук лиричното възприемане на пейзажа.
Въпреки че Рубенс възприел и доразвил много черти на бароковото изкуство, не бива да се забравя , че всички школи в европейското изкуство през 17в. фламандската школа съхранила най-добре заветите на Възраждането. Рубен бил един от последните западно европейски   художници – хуманисти , живели съдържателен, фаянс щастлив и хармоничен  живот.  Влиянието на фламандската школа е особено Рубенс е особено голямо, въпреки че Рубенсовите приемници  са търсели и намирали в него наследство само онова, от което всеки от тях имал нужда; в фаянс Испания през 17 в се чувствало влиянието на Рубенсовия портрет , в Холандия намерили отражение неговите религиозни композиции, а в Италия- типът на олтарната картина.

Няма коментари:

Публикуване на коментар